El jazz en el cine portugués: Belarmino (1964) y Alice (2005), dos hitos
DOI:
https://doi.org/10.14198/QdCINE.2014.9.05Palabras clave:
Portuguese film, Jazz, Belarmino, AliceResumen
In a wide perspective over the history of Portuguese film, both Belarmino and Alice play decisive roles. If the first is an inescapable reference for understanding what Portuguese Cinema Novo (New Cinema) was and what kind of artistic rupture was taking place in the 1960’s in Portugal, the second also marks a breakup from former Portuguese film-making and a rapprochement to broader film audiences. The fact that both films have jazz music as soundtracks comes not just as chance, but as a relevant circumstance. Both films and their music form a wealth of information about Portuguese society and its jazz community at two different times: in the sixties under Salazar’s dictatorial Estado Novo regime; and in the beginning of the 21st century as a full member of the European Union.Descargas
Estadísticas
Publicado
2014-12-31
Número
Sección
Artículos
Licencia
Los autores conservan los derechos sobre sus trabajos, aunque ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, edición, distribución, comunicación pública y exhibición) a la revista. Los autores son, por lo tanto, libres de hacer acuerdos contractuales adicionales independientes para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), siempre que medie un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
Los trabajos se publican bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional, salvo que se indique lo contrario.