Transició, aberració... pseudofotogrames de la societat postcomunista en el cinema romanès de començament de mil·leni
DOI:
https://doi.org/10.14198/QdCINE.2016.11.02Palabras clave:
Nou cinema romanès, Postcomunisme, (Pseudo)instantànies socials, L’innombrable, Fal·làcia del llenguatgeResumen
Tot i que els cineastes d’aquest període rebutgen el terme de nova onada o generació (Serban, 2009, págs. 16-21), se situen en un context històric que reclamava, per la supervivència de la filmografia romanesa, una innovació substancial en la sèptima art. La incomoditat buscada es manifesta també en l’estètica minimalista, característica d’una gran part d’aquestes noves propostes cinematogràfiques. La bellesa és desterrada d’aquestes històries que desvesteixen per dins l’ésser humà, el tempo objectiu és lent, en contrast amb la tensió interna que viuen els personatges, la música no interfereix amb la resposta emocional dels espectadors.Citas
CERTEAU, Michel de, The Practice of Everyday Life, Berkeley-Los Angeles-London, University of California Press, 1988.
CUMMINS, Mark, «Interview: Cristi Puiu. A Painful Case», Filmcomment, published by Film Society of Lincoln Center, Vol. 42, N˚ 3, May-June 2006, URL: http://www.filmcomment.com/article/a-painful-case-cristi-puiu-interviewed/ (Data de consulta: 29.02.2016).
GORZO, Andrei, «Despreîndrăzneala lui Polițist, adjectiv», Dilema Veche, n˚281, 28.06.2009, URL: http://dilemaveche.ro/sectiune/tilc-show/articol/despre-indrazneala-lui-politistadjectiv-2 (Data de consulta: 27.01.2016).
KUZMA, Konstanty y PFEIFER, Moritz, «Puiu on Romania and Romanian Cinema», East European Film Bulletin, July 1, 2011, URL: https://eefb.org/archive/july-2011/interview-with-cristipuiu/puiu-about-romania-and-romanian-cinema/ (Data de consulta: 07.03.2016).
JOVANOVI, Dominique, «Tribute to Cristi Puiu», 19th Sarajevo Film Festival 16-24 August 2013, Versió digital: http://www.sff.ba/en/page/tribute-to-cristi-puiu2
MACCABE, Collin, «From Realism and the Cinema: Notes on Some Brechtian Theses», Antony Easthope (ed.), Contemporary Film Theory, Harlow, Longman, 1993, pp. 53-67.
MEHRABIAN, Albert y FERRIS, Susan, «Inference of Attitudes from Nonverbal Communication in Two Channels». Journal of Consulting Psychology, 31 (3), 1967, pp. 248-252.
NEDELCU, Vlad (director), Romanian Cinema Documentary, 2014, URL: https://vimeo.com/93310360 (Data de consulta: 29.02.2016).
PFEIFER, Moritz, «Silence and Speech», East European Film Bulletin, July 1, 2011, URL: https://eefb.org/wp-content/uploads/2011/07/Cristi-Puiu-Coffee-and-Cigarettes.pdf (Data de consulta: 07.03.2016).
POP, Doru, «The Grammar of the New Romanian Cinema», Acta Univ. Sapientiae, Film and Media Studies, n˚ 3, 2010, pp. 19-40. URL: http://www.acta.sapientia.ro/acta-film/C3/film3-2.pdf (Data de consulta: 11.03.2016).
RĂDULESCU, Marian, Pseudokinematikos. Fals tratat de cinema românesc, Oradea, Theosis, 2010.).
SCOTT, Anthony Oliver, 2008a, «In film, the Romanian new wave has arrived», New York Times, January 19, 2008, URL: http://www.nytimes.com/2008/01/19/arts/19iht-fromanian.1.9340722.html?_r=0 (Data de consulta: 29.02.2016).
SCOTT, Anthony Oliver, 2008b, «New Wave on the Black Sea», New York Times, January 20, 2008, URL: http://www.nytimes.com/2008/01/20/magazine/20Romanian-t.html?_r=0 (Data de consulta: 29.02.2016).
STOJANOVA, Christina, «Ethics Is the New Aesthetics: Comic Ironic Modes in New Romanian Cinema», Close Up, Vol. 1, n˚ 3, 2013, URL: http://www.unatc.ro/cercetare/reviste/CloseUp_Vol1_No2_2013.pdf (Data de consulta: 18.03.2016).
ȘERBAN, Alex. Leo, «Despre un cinematograf care nu există», 4 decenii, 3 ani și 2 luni cu filmul românesc, Iași, Polirom, 2009, pp. 16-21.
TURCUȘ, Claudiu, «Receptarea Noului Cinema Românesc și Aurora lui Cristi Puiu», Andrei Gorzo i Andrei State (eds.), Politicile filmului, Cluj-Napoca, Tact, 2015, pp. 281-298.
Descargas
Estadísticas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Los autores conservan los derechos sobre sus trabajos, aunque ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación (reproducción, edición, distribución, comunicación pública y exhibición) a la revista. Los autores son, por lo tanto, libres de hacer acuerdos contractuales adicionales independientes para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, alojarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), siempre que medie un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
Los trabajos se publican bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional, salvo que se indique lo contrario.